Räätälöidyt lastausvarret suunniteltiin polttoaineiden turvalliseen lastaukseen
NEOT:in Oulun terminaalissa oli tarve uusia vanhat ja paljon huoltoa vaativat, jo 25 vuotta käytössä olleet säiliöautojen lastausvarret uusiin ja nykyaikaisiin. Vanhat lastausvarret olivat palvelleet pitkään, eli niiden nivelkomponentit olivat jo pahasti kuluneet. Varret olivat myös jäykkiä ja raskaita käsitellä, mikä osaltaan osoitti niiden olevan käyttöikänsä päässä. Tilalle toivottiin räätälöidyt mutta vastaavat varret kuin aiemmin, minkä ansiosta ne olisi myös helppo asentaa olemassa olevaan putkistoon.
Uudet lastausvarret hankittiin parantamaan nimenomaan varsien käytettävyyttä ja työergonomiaa, mutta myös sujuvoittamaan lastaus- ja purkuprosesseja. Lisäksi uudet lastausvarret tehostavat polttoaineiden turvallista käsittelyä.
Aluksi Enmac toteutti kohteen laserkeilauksen, jonka perusteella uudet lastausvarret pystyttiin mitoittamaan asennettavaksi nykyiseen putkistoon. Lastausvarsien suunnittelussa otettiin huomioon asiakkaan erityisvaatimukset lisävarusteluista, kuten rajakytkimistä ja liikennevaloista: näiden avulla säiliöauton kuljettajaa pystytään tiedottamaan, milloin on turvallista saapua lastauspaikalle ja vastaavasti, milloin ajoneuvolla on turvallista lähteä liikkeelle. Enmac toimitti sovitusti räätälöidyn ratkaisun, johon kuuluivat uudet lastausvarret, rajakytkimet sekä liikennevalot.
St1:n tekninen päällikkö Jesse Aalto on tyytyväinen projektiin ja erityisesti Enmacin kykyyn kustomoida ratkaisu juuri halutunlaiseksi: ”Enmac oli halukas räätälöimään lastausvarsien varusteluita juuri NEOT’in tarpeiden mukaisiksi. Projektissa meille erityisen tärkeää oli saada toimiva kotiaseman anturointi, jonka avulla estetään rekan lähteminen liikkeelle, kun lastausvarsi on vielä kiinni ajoneuvossa. Lisäksi halusimme lastauspaikalle liikennevalot sujuvoittamaan lastaus- ja purkuprosesseja, mutta myös varmistamaan turvallista työskentelyä.”
Enmacin projektipäällikkö Aleksi Korkee käy läpi projektia: ”Lastausvarret asennettiin tilaan, joka oli hivenen ahdas, mikä toi omat haasteensa suunnitteluun. Tämä saatiin kuitenkin taklattua hyvin laserkeilaamalla kohde. Puolestaan palkitsevinta projektissa oli se, kun asiakas oli koko projektin ajan kiinnostunut, missä mennään ja kysymyksiin saatiin vastaukset nopealla vasteajalla. Se edesauttoi projektin sujuvaa läpivientiä ilman ylimääräisiä pysähdyksiä, jotka olisivat voineet vaikuttaa toimitusaikaan”, Korkee täsmentää.
St1:n Jesse Aalto kuvailee yhteistyön projektissa sujuneen todella hyvin: ”Saimme Enmacilta joka kuukausi tietoa projektin etenemisestä, eli meidät pidettiin hyvin tilanteen tasalla. Tämän koimme erittäin hyödylliseksi, mikä vahvisti luottamusta projektin johtamiseen sekä sujumiseen entisestään. Lisäksi lastausvarsien dokumentaatio oli todella hyvälaatuinen, mikä oli meille positiivinen yllätys!”
”Lastausvarsien toimitus sujui Enmacilta laadukkaasti ja sovitussa aikataulussa – Enmacin lastausvarret ovat kevyitä käyttää ja liikealueet toimivat kuten on suunniteltu. Myös säiliöautojen kuljettajilta on tullut todella positiivista palautetta”, kertoo Aalto. Lastaus- ja purkupaikkaprojektien yhteyshenkilönä Enmacissa toimii Jyri Halkola Kotkan toimipisteestä. Hänellä on vuosien kokemus lastaus- ja purkupaikkojen modernisoinneista sekä kokonaistoimituksista. Halkola kertoo, että lastaus- ja purkuvarsia käytetään terminaaleissa ja laitoksissa erilaisten nesteiden, esimerkiksi kemikaalien ja polttoaineiden lastaukseen ja purkuun laitoksen prosessista säiliöautoon ja junan vaunuun. Lastaus- ja purkuvarsia on saatavilla sekä ylä- että alavarsina, jotka mahdollistavat säiliöauton lastaamisen tai purkamisen ilman letkuja.
Olemme kerryttäneet kokemusta yli sadan lastaus- ja purkupaikkojen modernisoinnista jo kymmenen vuoden ajalta, ja kotimaisena toimijana voimmekin tituleerata itseämme Suomen suurimmaksi räätälöityjen lastaus- ja purkuvarsien laitetoimittajaksi! Lastaus- ja purkuvarsilla lastaus- tai purkuprosessi pystytään toteuttamaan turvallisesti ja ergonomisesti, koska varsien avulla vältytään raskaiden letkujen käsittelyltä sekä niiden aiheuttamilta vuoto- ja kompastumisvaaralta. Varret voidaan toteuttaa myös pneumaattisella kevennyksellä, jolloin käsittely on todella vaivatonta.
Enmacin lastaus- ja purkuvarret ovat CE-merkittyjä tuotteita, jotka soveltuvat käytettäviksi ATEX-tiloissa. Ne täyttävät Suomen valtioneuvoston asetuksen (856/2012) mukaiset vaatimukset kemikaaliputkistoille. Lastaus- ja purkuvarsien mitoitus ja toiminnot toteutetaan niin, että varsi soveltuu käytettäväksi lastauspaikan turvarakenteen kanssa ja sopii asiakkaan lastausprosessiin. Varsien materiaalit ja varustelut räätälöimme aina tarpeen ja vaatimusten mukaisesti. Lisätietoja lastaus- ja purkuvarsista: Jyri Halkola, jyri.halkola@enmac.fi p.+358 40 724 5596
Klikkaa tästä ja katso lisää referenssejämme aiheesta.
Ota yhteyttä:
Jyri Halkola
Johtaja, Laitos- ja prosessisuunnittelu, lastaus- ja purkupaikat
jyri.halkola@enmac.fi
p. +358 40 724 5596